Czarne londyńskie taksówki i co je łączy z Eko-Taxi?

Czarne londyńskie taksówki i co je łączy z Eko-Taxi?

Podobnie jak czerwone piętrowe autobusy, czarne taksówki o nadwoziu typu sedan są znakiem rozpoznawczym Londynu. Kojarzą się z brytyjską majestatycznością, solidnością, flegmą i dystyngowaniem. Suną przez ulice stolicy Anglii, przypominając o jej dumnej historii i znaczeniu. Hackney Carriage, bo tak oficjalnie nazywają się brytyjskie taksówki licencjonowane urzędowo, jeżdżą w różnych miastach Wielkiej Brytanii, jednak te londyńskie są najsławniejsze. Z racji charakterystycznego koloru i sylwetki, mówi się o nich potocznie „black cabs” („czarne taksówki”), „hacks” lub „London taxis” („londyńskie taksówki”). Historia czarnych taksówek jest niezwykle ciekawa, a przyszłość niewątpliwie przyniesie kolejne rozdziały wraz z postępem automatyzacji w inżynierii motorniczej.

Od powozów do taksówek niskoemisyjnych

Pierwsza regulacja powozów służących przewożeniu osób na terenie Londynu, Westminster i okolic sięga 1654 roku. Nazwa „Hackney Carriage” pochodzi od ówczesnej wsi, a obecnie dzielnicy Londynu – Hackney – słynącej z najlepszych koni i powozów. Przez lata zmieniały się rodzaje pojazdów służących za taksówki; pod koniec XIX wieku pojawiły się pierwsze zmotoryzowane auta. Powoli wypierały one powozy konne, by w 1947 roku całkowicie zdominować londyńskie ulice. Obecnie black cabs, muszą być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, często zamiast czarnej karoserii mają nadrukowane reklamy, bądź są innego koloru, i z uwagi na konieczność przewożenia wielu osób, a także wózków inwalidzkich, użytkuje się jako taksówki także minivany. Większość taksówek Hackney Carriage ma obecnie opcję zasilania elektrycznego. Istnieją też długofalowe plany częściowej lub całkowitej automatyzacji przewozów przez London taxis.

Hackney Carriage – wymogi

Oprócz tego, że auto służące za black cab musi być odpowiednio duże i wygodne, a także mieć bardzo niski w stosunku do wielkości – poniżej 8 m – promień skrętu, i taksówkarze nie mają lekko. W Londynie, by dołączyć do renomowanych kierowców Hackney Carriage, trzeba zdać niezwykle trudny i szczegółowy egzamin z topografii miasta – ulic i obiektów turystycznych Londynu. Biorąc pod uwagę ogrom tej aglomeracji – jest to bardzo ciężki test. Oczywiście kierowcy nie mogą być wcześniej karani i muszą mieć maksymalnie czystą historię prawa jazdy.

Eko Taxi Warszawa kontra London taxis

Zastanawiasz się pewnie, co wspólnego może mieć warszawska korporacja tanich przewozów Eko-Taxi z czarnymi londyńskimi taksówkami. Jednym, co na pewno nas łączy, jest savoir-vivre przewozów. Zachowanie wobec pasażera musi być zawsze odpowiednie, a znajomość miasta szczegółowa. Kultura naszych kierowców wypływa z generalnej etykiety zawodu taksówkarza, która wyrosła m.in. na podstawie wzorca brytyjskiego. Czystość, wygoda samochodu, uprzejmość i dyskrecja kierowcy, jego chęć pomocy i udzielania rad, możliwość przewozu osoby niepełnosprawnej ruchowo – to wszystko są elementy dobrych praktyk naszej branży. Więc gdy jesteś w Warszawie, sięgnij po telefon i zamów samochód z Eko-Taxi – telefonicznie lub przez aplikację. Masz gwarancję profesjonalizmu.