Historia taxi w Warszawie – kiedy w stolicy pojawiły się pierwsze taksówki, co charakteryzowało usługi przewozowe w okresie PRL-u i jak rozwijała się firma Eko Taxi?

Historia Eko Taxi w Warszawie pokazuje, jak zbudować silną pozycję na rynku, gdy konkurencja jest bardzo duża. Dowiedz się, jak wyglądały początki firmy i co sprawiło, że Eko Taxi znajduje się obecnie w czołówce najlepszych i najprężniej działających korporacji taksówkowych w Polsce. Dziś trudno wyobrazić sobie duże miasto, takie jak Warszawa, bez taksówek. Ale czy pierwszym firmom taxi łatwo było utrzymać się na rynku? Jak wyglądały początki usług taksówkarskich w stolicy i jak zmieniały się one na przestrzeni lat? Poznaj fascynującą historię taxi w Warszawie, od początku XX wieku do czasów współczesnych! Przedstawiamy najciekawsze fakty o rozwoju usług taksówkarskich w Polsce i atrakcyjną ofertę Eko Taxi w Warszawie.

Spis treści:
Jak zaczęły losy taksówek w Warszawie?
Taxi w Warszawie w międzywojniu
Taksówki w stolicy w czasach PRL
Historia rozwoju Eko Taxi
Historia cen w warszawskich taksówkach
Dołącz do Eko Taxi!

Jak zaczęła się historia taxi w Warszawie, czyli jak wyglądały usługi przewozowe w stolicy na długo przed tym, zanim na rynku pojawiła się firma Eko Taxi?

Historia taxi w Warszawie zaczęła się ponad 100 lat przed pojawieniem się na rynku usług taksówkarskich Eko Taxi. Gdy pod koniec XIX wieku w Polsce pojawiły się pierwsze samochody, ludzie fascynowali się nimi jako ciekawostką technologiczną. Wiele osób traktowało początkowo nowe pojazdy jako kaprys nowobogackich i ekstrawagancką manifestację zamożnego stanu. Z kolei ci, którzy mogli pozwolić sobie na zakup samochodu, korzystali z maszyn głównie w celach rekreacyjnych. Jednak już na początku XX wieku zauważono, że auto może pełnić funkcję narzędzia pracy i pojawił się pomysł zarabiania na przewożeniu samochodem osób, które takiego pojazdu nie posiadają. Pierwsze firmy taxi pojawiły się w Warszawie w 1903 roku. Warszawskie Towarzystwo Eksploatacji Samochodów wprowadziło do użytku nieduże taksówki automobilowe, które mogły przewozić 3 pasażerów. Niestety usługi firmy nie cieszyły się zbyt dużym zainteresowaniem i już po kilku miesiącach działalności biznes został zamknięty. Pierwsze mechaniczne taxi nie pokonały konkurencji, jaką były dorożki konne.

Rozwój usług taksówkarskich w Warszawie został wstrzymany na kilka lat. W roku 1908 na rynek wkroczyli prywatni właściciele 30 samochodów – bracia Szyndlerowie. Dwa lata później usługami taksówkarskimi zajął się kolejny zespół, bracia Ładyńscy i inżynier Maliniak. W 1912 roku po ulicach Warszawy jeździło już około 80 dorożek samochodowych taxi, w 1913 – 90, a w 1914 – aż 150. Warto zaznaczyć, że prywatni przedsiębiorcy zakładali także własne warsztaty naprawcze i stacje obsługi aut, a taksówkarze byli tylko najemnymi szoferami. Wkrótce Towarzystwo Automobilistów Polskich ogłosiło konkurs, którego celem było między innymi wyłonienie polskiego określenia na dotychczas używaną francuską nazwę. W ten sposób szofer stał się kierowcą.

Prężny rozwój usług taxi w Warszawie skutecznie uniemożliwił wybuch I wojny światowej. Jeżeli właściciel nie ukrył dobrze swojego samochodu, pojazd był rekwirowany przez wycofujące się w 1915 roku wojska rosyjskie. Później, w czasach okupacji niemieckiej, grabieży dopuszczali się Niemcy.

Historia taxi w Warszawie w czasach międzywojnia – Eko Taxi prezentuje opowieść o taksówkarzach oddzielonych szybą od pasażerów i rikszach rowerowych z taksometrami

Poznajmy z Eko Taxi dalszą część historii taksówek w Warszawie. Wiemy już, że I wojna światowa skutecznie zahamowała rozwój firm taksówkowych w stolicy. Za datę powrotu usług taksówkarskich do Warszawy uznaje się 1921 rok. W ciągu 8 lat sieć taksówek rozrosła się aż do 2 447 samochodów. Kolejne zmiany na rynku usług przewozowych przyniósł rok 1927. Wtedy na ulice Warszawy wjechały AS-y, czyli samochody produkowane z inicjatywy biznesmena Jana Łaskiego przy ulicy Złotej 64. Specjalne modele AS-ów przeznaczono do użytku jako taksówki. Charakterystyczne w tych samochodach było to, że kierowca był oddzielony od pasażerów szybą.

Parę lat po wprowadzeniu na rynek AS-ów, wybuchł kryzys gospodarczy. Po 1929 roku klienci taksówek ze względów ekonomicznych musieli zamienić kursy taxi na piesze spacery lub poruszanie się tramwajami. Na postojach ustawiały się sznury samochodów w daremnym oczekiwaniu na pasażerów. W konsekwencji liczba taxi w Warszawie znacznie zmalała. Jednak wkrótce po tym, jak taksówki znów zaczynały w miarę sprawnie funkcjonować wybuchła II wojna światowa. W jej czasie miejsce samochodów zajęły rowerowe riksze wyposażone w taksometry.

Historia taxi w Warszawie w czasach PRL-u, czyli co działo się w stolicy na kilkadziesiąt lat przed założeniem korporacji Eko Taxi?

Historia taxi w Warszawie w czasach PRL-u, czyli kilkadziesiąt lat przed założeniem firmy Eko Taxi, to bardzo ciekawy okres dla rynku usług taksówkarskich. Po II wojnie światowej od 1951 roku zaczęto zwozić do Warszawy radzieckie pobiedy, czyli średniej klasy samochody osobowe produkowane w ZSRR. Pojazdy jechały do Polski pociągami, zapakowane w specjalne skrzynie. Auta oddano pod opiekę Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego. Pobiedy, które jeździły po ulicach Warszawy, miały na karoserii specjalny wzory, świadczące o tym, że pełnią funkcję taxi – pasy układające się w biało-czarną szachownicę. Dziś warszawskie taksówki muszą mieć następujące elementy oznakowania:

  • żółto-czerwony pas na przednich drzwiach,
  • herb stolicy również na przednich drzwiach,
  • numer boczny, który jest jednocześnie numerem licencji,
  • tabliczkę informacyjną z hologramem na przedniej szybie,
  • tabliczkę z obowiązującym cennikiem na szybie prawych tylnych drzwi,
  • identyfikator kierowcy taxi we wnętrzu pojazdu, w miejscu widocznym dla pasażera.

Obecnie wiele korporacji taksówkowych stosuje dodatkowe oklejenia auta, aby wyróżnić swoją firmę na tle innych. Przykładowo samochody Eko Taxi poznamy po charakterystycznej zielonej koniczynce na karoserii.

Wróćmy jednak do czasów PRL-u i historii taxi w Warszawie. W latach 50. XX wieku do radzieckich pobied we flocie miejskich taksówek dołączyły produkowane w rodzimej Fabryce Samochodów Osobowych warszawy. Auta Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego były nieco wygodniejsze niż taksówki prywatne. Taki stan nie potrwał jednak długo, bo pobiedy były poddawane remontom bardzo rzadko, a jeżeli już to naprawiano tylko silnik. W miejskich taksówkach zaczęły być widoczne różne ubytki – dziury w brudnych fotelach, brakujące klamki czy niedziałające liczniki i zegary. Kierowcy zatrudnieni w MPT nie zwracali szczególnej uwagi na stan samochodów. Prywatni przedsiębiorcy również nie mogli się poszczycić zadbanymi autami, a nie stać ich było na kupno nowych samochodów. Taksówkarze jeździli więc takimi pojazdami, jakie zachowały się po wojnie lub zostały wyszabrowane na zachodzie.

W historii taxi w PRL-owskiej Warszawie zapisały się nie tylko rozpadające się samochody, ale także unikalni taksówkarze, którzy nie bardzo liczyli się ze zdaniem klientów. Chętnych na przejazd taxi było znacznie więcej niż miejsc w taksówkach. Kierowcy sami wybierali, kto zostanie obsłużony. Najczęściej zależało to od podania takiego adresu docelowego, jaki odpowiadał taksówkarzowi. Nie zawsze pasażer był wysadzany tam, gdzie sobie życzył – kierowcy podjeżdżali tylko do wybranego przez siebie punktu na trasie. Na szczęście w ciągu kolejnych dziesięcioleci sytuacja na rynku usług taksówkarskich stopniowo się poprawiała na korzyść klientów. Po transformacji ustrojowej firmy taxi miały coraz więcej możliwości rozwoju.

Historia Eko Taxi w Warszawie, czyli kiedy powstała i jak rozwijała się jedna z obecnie najtańszych i najprężniej działających firm taksówkarskich na polskim rynku? Jakie usługi proponuje dziś Eko Taxi?

Historia Eko Taxi w Warszawie pokazuje, jak krok po kroku zbudować silną markę świadczącą usługi taksówkarskie. Firma ma już 10 lat i powstała dzięki dwóm założycielom, którzy do dziś pełnią funkcje prezesów korporacji. Wykazali się oni niemałą odwagą, zakładając Eko Taxi, gdy mieli w posiadaniu zaledwie 4 samochody: Daewoo Tico, Daewoo Matiz, Daewoo Nexia i Fiat Uno. Na początku działalności firmy prezesi osobiście przyjmowali zlecenia od klientów i zarządzali nimi za pośrednictwem zwykłych telefonów. Dekadę później Eko Taxi posiada jeden z najnowocześniejszych na rynku systemów zarządzania zleceniami, który pozwala na zapewnienie klientom możliwie jak najkrótszego czasu oczekiwania na taksówkę. Dziś kursy można zamawiać nie tylko przez telefon, ale także za pomocą prostej w obsłudze aplikacji na urządzenia mobilne. Pobranie, zainstalowanie i korzystanie z oprogramowania jest całkowicie darmowe.

Po latach pracy i konsekwencji w świadczeniu wysokiej jakości usług taksówkarskich Eko Taxi Warszawa ma silną pozycję na rynku. Zdobyliśmy zaufanie setek klientów, którzy zadowoleni z szybkich i tanich kursów oraz miłej obsługi wciąż zamawiają kolejne przejazdy lub korzystają z wielu różnych usług dodatkowych, które stopniowo wprowadzaliśmy do naszej oferty. Oprócz przewozu osób w taxi osobowych, proponujemy naszym klientom między innymi:

  • zakupy z dowozem na telefon – przez całą dobę,
  • przewóz zwierząt,
  • monitorowany przewóz dzieci,
    wynajem wygodnych busów nawet dla 8 pasażerów,
  • wynajem taxi bagażowego,
  • pomoc drogową (odpalanie silnika klienta z użyciem kabli akumulatorowych oraz odprowadzenie auta).

Atrakcyjna oferta Eko Taxi zapewniła firmie możliwość prężnego rozwoju przez lata działalności. Dziś z taksówek oznaczonych zieloną koniczynką można skorzystać nie tylko w Warszawie, ale także w pięciu innych miastach w Polsce: Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Lublinie i Katowicach. Nasza flota składa się z ponad 1 500 samochodów, nie tylko osobowych. Posiadamy również pojemne busy, wygodne vany i funkcjonalne taxi bagażowe. Siłą napędową Eko Taxi są nasi pracownicy. Oprócz wykwalifikowanych, przeszkolonych i kulturalnych kierowców, zatrudniamy jeszcze blisko 100 osób, które czuwają nad wysoką jakością naszych usług. Są to między innymi pracownicy naszych biur oraz Call Center. W samej stolicy, oprócz taksówkarzy, zatrudniamy 45 osób. Wierzymy, że z odpowiednim zespołem można zrealizować wszystkie założone cele!

Historia cen w warszawskich taksówkach – ile trzeba było zapłacić za kurs przed wojną, jaki był koszt przejazdu taxi w PRL, a jakie ceny proponuje się dziś? Poznaj atrakcyjny cennik Eko Taxi!

Historia taxi w Warszawie to także zmieniające się na przestrzeni lat ceny za przejazdy. Czy jakość obsługi i komfort w taksówce przekładał się na odpowiedni koszt? Nie zawsze tak było. Zacznijmy jednak od początku. Koszt kursu w pierwszych warszawskich taksówkach, czyli w dorożkach automobilowych z początku XX wieku wynosił zaledwie 50 kopiejek. Przejazd za taką cenę mógł odbyć się w granicach miasta. W latach 50. XX wieku usługi taksówkarskie w Warszawie były już znacznie droższe. Opłata za pierwszy kilometr przejechany w ramach niezbyt komfortowego kursu w PRL-owej miejskiej taksówce wynosiła 4,50 zł. Każde kolejne 1000 metrów kosztowało 2 zł. W prywatnych samochodach było nieco taniej, pierwszy kilometr kosztował 3,60 zł, a każdy kolejny – 1,80 zł. W godzinach nocnych trzeba było liczyć się z dwukrotnie wyższą ceną! Nie bez znaczenia było też to, że kierowca taxi wiozący pasażera często zabierał po drodze innych klientów. Niezależnie od tego, ile kto przejechał, wszyscy płacili tyle samo. Czasami zdarzało się, że taksówkarz obniżał cenę kursu o 50 groszy.

Dziś cenniki firm taksówkarskich są bardziej usystematyzowane. Oferta Eko Taxi jest bardzo przejrzysta i co najważniejsze, korzystna dla klientów. Opłata początkowa za przejazd naszą taksówką na terenie Warszawy i okolic wynosi o każdej porze dnia i nocy 8 zł. Ceny za kilometr zaczynają się już od 1,60 zł! Nasi klienci od początku działalności Eko Taxi mogą korzystać z naszych usług w atrakcyjnie niskich cenach.

Zainteresowała Cię historia rozwoju Eko Taxi w Warszawie? Dołącz do nas i pracuj jako taksówkarz lub dyspozytor!

Jeżeli zaciekawiła Cię historia rozwoju Eko Taxi w Warszawie i chcesz dołączyć do naszej zgranej ekipy – zapraszamy do procesu rekrutacji. Daj nam znać, że jesteś zainteresowany – zadzwoń pod numer podany na stronie internetowej lub wyślij wiadomość e-mail. Gwarantujemy świetne warunki pracy, atrakcyjne wynagrodzenie i miłą atmosferę. Dodatkowe korzyści z pracy w Eko Taxi to możliwość zawiązania nowych znajomości i przeżycia ciekawej przygody. W jakim charakterze możesz pracować w Eko Taxi? Przede wszystkim jako taksówkarz. Mile widziani są zarówno licencjonowani kierowcy, jak i osoby posiadające prawo jazdy kategorii B i deklarujące gotowość do wyrobienia stosownych dokumentów. Kandydata na taksówkarza w naszej firmie charakteryzuje wysoka kultura osobista i komunikatywność. Doceniamy też znajomość języków obcych, nie tylko angielskiego. Jeżeli znasz dobrze topografię Warszawy, ale nie masz jeszcze doświadczenia w pracy jako kierowca taxi, nie martw się – do wszystkiego Cię przygotujemy! Dbamy o to, aby wszyscy nasi nowi pracownicy przeszli przez odpowiednie szkolenia, które przygotują ich do startu w Eko Taxi, umożliwią dynamiczny rozwój i zapewnią zadowolenie z pracy.

Zapraszamy także osoby chętne do pracy na dyspozytorni w Eko Taxi Warszawa. Jakie są zadania osoby zatrudnionej na stanowisku dyspozytora? Przede wszystkim bieżąca obsługa klienta, czyli przyjmowanie i wydawanie zleceń telefonicznych od osób zainteresowanych przejazdem oraz odpowiadanie na pytania pasażerów i udzielanie im wszelkich niezbędnych informacji. Dyspozytorzy muszą też dobrze znać ofertę firmy, ponieważ będą ją przedstawiać zainteresowanym klientom. Kandydat na dyspozytora w Eko Taxi powinien odznaczać się znajomością topografii Warszawy, znajomością obsługi komputera i umiejętnością sprawnego pisania na klawiaturze. Dodatkowym atutem będzie podstawowa znajomość języka angielskiego, miły głos oraz odporność na stres. Przede wszystkim jednak liczą się dla nas chęci i zapał do pracy! Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące współpracy z firmą Eko Taxi Warszawa o ciekawej historii rozwoju, koniecznie się z nami skontaktuj!

Może Cię zainteresować również