Do czego służy i jak działa taksometr? Warszawski oddział Eko Taxi wyjaśnia

Taksometr to urządzenie, które musi się znaleźć w każdej taksówce. W Eko Taxi dokładamy starań, aby był on montowany na wysokości wzroku pasażera, żeby ten mógł śledzić koszt przejazdu. Jak dokładnie działa to urządzenie? Jakie znaczenie mają zmiany taryf? Poznaj odpowiedzi na powyższe pytania i dowiedz się, co powinno się znaleźć na wyposażeniu samochodu.

Spis treści:
Krótka historia obliczania należności za przejazd
System S i D – który stosowany jest w Polsce?
Co zawiera ostateczna cena za przewóz?
Poznaj nasze usługi dodatkowe
Konieczne wyposażenie

Do czego służy taksometr i dlaczego jego montaż jest obowiązkowy?

Taksometr to urządzenie, w które wyposażone są wszystkie taksówki w Warszawie i innych miastach Polski. Jest on obowiązkowym elementem we wszystkich pojazdach świadczących tego typu usługi przewozowe, w tym także w autach bagażowych. Jego funkcją jest obliczenie należnej kwoty za przebytą trasę, a wszystko to na podstawie ustalonych wcześniej stawek. W połączeniu z kasą fiskalną umożliwia on wydrukowanie paragonu za każdy zrealizowany kurs.

Poznaj historię taksometru

Taksometry wykorzystywano na długo przed tym zanim do użytku dopuszczona została pierwsza automobilowa taksówka. Usługi przewozowe świadczono bowiem już od czasów starożytnych – i już wtedy poszukiwano sposobu na mierzenie pokonywanych odległości. Interesującą koncepcję przedstawił żyjący w I w. p.n.e. architekt i twórca licznych maszyn wojennych – Witruwiusz. Rzymianin opracował prototyp taksometru, w którym długość trasy odmierzały spadające do skrzyni kamyczki. Pierwsze bardziej nowoczesne urządzenia tego typu pojawiły się znacznie później. W latach 90. XIX w. wynaleziono i opatentowano tzw. taksametr, czyli urządzenie mierzące przebyty dystans i obliczające czas niezbędny do ukończenia trasy. Jego twórcą był niemiecki wynalazca Wilhelm Bruhn. W urządzenie wyposażone zostały taksówki, które tuż przed rozpoczęciem XX w. jeździły po ulicach Stuttgartu.

A jak to wyglądało w Polsce?

Pierwsze taksówki w naszym kraju kursowały po ulicach Warszawy już w 1903 r. Nie były one jeszcze wyposażone w taksometry, a cena kursu była ustalona odgórnie – w granicach stolicy wynosiła ona 50 kopiejek, a jeśli samochód wyjeżdżał poza granice miasta koszt wzrastał dwukrotnie. Urządzenia do mierzenia dystansu zamontowano dopiero po 1910 r. i to nie w automobilach, ale w dorożkach konnych świadczących usługi przewozowe.

W latach 20 i 30. XX w. w polskich taksówkach samochodowych montowano już taksometry ze specjalnym dzwonkiem, który informował pasażerów o zmianie taryfy. Uwagę zwracały także wyposażone w specjalne chorągiewki systemy marki Kosmos. Wystarczyło opuścić chorągiewkę, aby uruchomić urządzenie i móc rozpocząć przejazd.

Według jakiego systemu naliczane są stawki?

Współcześnie na świecie wykorzystuje się dwa odmienne sposoby obliczania opłat za przejazd. Są to systemy S oraz D. Nowoczesne taksometry umożliwiają korzystanie z obu systemów naliczania taryf, przy czym wybrany system programowany jest przez serwisanta na etapie zakupu i montażu urządzenia. Czym się od siebie różnią?

System S – pojedynczy

System S, nazywany także pojedynczym, obowiązuje m.in. w Polsce. Działające zgodnie z nim taksometry naliczają opłatę za przejazd na podstawie taryfy drogowej bądź czasowej. Wybór jednej z nich uzależniony jest od prędkości, z jaką przemieszcza się samochód. Prędkością graniczną jest w tym wypadku 20 km/godz. Jeśli auto jedzie wolniej, urządzenie oblicza koszt przejazdu na podstawie taryfy czasowej. Jeśli natomiast pojazd porusza się szybciej, stawka za przejazd obliczana jest na podstawie przebytej odległości.

System D – podwójny

Drugą metodą obliczania kwoty za przejazd jest system podwójny – D. Uwzględnienia on jednocześnie taryfę czasową i drogową. Wpływu na naliczanie opłaty nie ma natomiast prędkość z jaką porusza się samochód.

Jakie elementy wpływają na ostateczny koszt przejazdu?

Jak już wytłumaczyliśmy, taksometry zamontowane w polskich taksówkach obliczają wartość przejazdu na podstawie systemu S, bazując na taryfie czasowej lub drogowej. Warto dodać, że w czasie jednego kursu uruchomić mogą się obie te taryfy. Sprzęt bierze pod uwagę także opłatę początkową. Sprawdźmy, czym charakteryzują się te trzy elementy.

Opłata początkowa

Kwota ta nazywana jest również opłatą „za trzaśnięcie drzwiami”. To wartość, z jaką pasażer rozpoczyna kurs. Wlicza się w nią także koszt pierwszego przejechanego kilometra.

Opłata wynikająca z taryfy drogowej

Kwotę należną za pokonany dystans oblicza się na podstawie taryfy drogowej, jaka obowiązuje o wybranej porze i w określonym miejscu. Czynnikami wpływającymi na ostateczną cenę za przejazd na terenie Warszawy są godzina, dzień oraz strefa taksówkowa. Na terenie stolicy wyróżnia się następujące taryfy:

  • I – obowiązuje w godzinach 6.00-22.00 w dni powszednie (granice I strefy),
  • II – obowiązuje w godzinach 22.00-6.00 w dni powszednie oraz w niedziele i święta (granice I strefy),
  • III – obowiązuje w godzinach 6.00-22.00 w dni powszednie (granice II strefy),
  • IV – obowiązuje w godzinach 22.00-6.00 w dni powszednie oraz w niedziele i święta (granice II strefy).

Należy pamiętać, że taksometr nie zmienia samodzielnie realizowanej taryfy. Odpowiada za to taksówkarz, który w stosownym momencie zobowiązany jest do naciśnięcia przycisku zmieniającego stawkę za kilometr. Zmiana taryfy powinna za każdym razem zostać zakomunikowana pasażerowi.

Opłata wynikająca z zastosowania taryfy czasowej

Opłata bazująca na taryfie czasowej to inaczej opłata postojowa. Jest ona naliczana, kiedy samochód stoi w korku lub w sytuacji, kiedy kierowca oczekuje na pasażera. Stosuje się ją także wtedy, gdy samochód w wyniku czynników zewnętrznych porusza się z prędkością wynoszącą 20 km/godz. lub niższą. W naszej ofercie godzina postoju wiąże się z kosztem w wysokości 32 zł.

Jakie ceny wskazują taksometry należące do Eko Taxi w Warszawie? Poznaj naszą ofertę!

Najczęściej spotyka się taksometry z wbudowaną kasą fiskalną. Takimi dysponują samochody należące do Eko Taxi w Warszawie. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie otrzymują paragon fiskalny po każdym zrealizowanym przejeździe. Wiedząc, jakie elementy wchodzą w skład ostatecznej ceny za kurs, warto bliżej przyjrzeć się ofercie i cennikowi stołecznego oddziału korporacji. Standardowe opłaty prezentują się następująco:

  • opłata początkowa – 8,00 zł,
  • I taryfa – 1,60 zł/km,
  • II taryfa – 2,40 zł/km,
  • III taryfa – 3,20 zł/km,
  • IV taryfa – 4,80 zł/km,
  • opłata postojowa – 32,00 zł/godz.

Ryczałt z/na lotnisko Modlin

Szukacie atrakcyjnej oferty transportu na teren lotniska w Modlinie? A może chcecie wrócić do miasta po udanym locie? Skorzystajcie z naszej propozycji ryczałtów za przejazdy na trasie Warszawa – Lotnisko Modlin i Lotnisko Modlin – Warszawa. Poniżej prezentujemy obowiązujące stawki:

  • w dzień powszedni w godzinach 6.00-22.00 (Śródmieście, Ochota, Wola, Żoliborz, Praga Północ, Praga Południe, Targówek): 89 zł,
  • w dzień powszedni w godzinach 22.00-6.00 oraz w niedziele i święta (Śródmieście, Ochota, Wola, Żoliborz, Praga Północ, Praga Południe, Targówek): 129 zł,
  • w dzień powszedni w godzinach 6.00-22.00 (Bemowo, Bielany, Białołęka): 79 zł,
  • w dzień powszedni w godzinach 22.00-6.00 oraz w niedziele i święta (Bemowo, Bielany, Białołęka): 119 zł,
  • w dzień powszedni w godzinach 6.00-22.00 (Ursynów, Wilanów, Mokotów, Włochy, Ursus, Wawer, Wesoła, Rembertów): 109 zł,
  • w dzień powszedni w godzinach 22.00-6.00 oraz w niedziele i święta (Ursynów, Wilanów, Mokotów, Włochy, Ursus, Wawer, Wesoła, Rembertów): 159 zł.

Taxi bagażowe

Poza standardowymi samochodami do przewozu osób nasz warszawski oddział dysponuje także flotą aut specjalnie przystosowanych do transportowania wielkogabarytowych bagaży. To świetne rozwiązanie w sytuacji, gdy urządzacie przeprowadzkę. Oto cennik usługi:
jednorazowa dopłata za podstawienie bagażówki: 35 zł,

  • I taryfa – 2 zł/km,
  • II taryfa – 3 zł/km,
  • III taryfa – 4 zł/km,
  • IV taryfa – 6 zł/km.

Taksówki w formie wieloosobowych busów

W naszej ofercie znajdziesz także samochody dla większej ilości pasażerów. Mowa tutaj o busach, które pomieszczą od 5 do 8 klientów. Za podstawienie tego typu samochodu na terenie stolicy pobierana jest dodatkowa opłata wynosząca 20 zł.

Wygodne formy płatności

Po zakończeniu kursu pasażerowie Eko Taxi sami decydują o formie płatności za usługę. Obecnie wiele osób preferuje korzystanie z karty płatniczej. Specjalnie dla nich w naszych taksówkach zamontowane zostały terminale do płatności elektronicznych, dzięki którym nie trzeba odwiedzać bankomatu przed rozpoczęciem podróży. Nasza korporacja przygotowała także specjalną ofertę dla firm i osób prywatnych zainteresowanych rozliczeniami na podstawie okresowej faktury VAT. Mowa tu o umowie na przejazdy bezgotówkowe, która umożliwia klientom podróżowanie samochodami Eko Taxi bez konieczności każdorazowego rozliczania się za usługę. To świetne rozwiązanie dla pracodawców szukających wygodnych rozwiązań w kwestii transportu dla swoich pracowników.

Usługi dodatkowe

Współczesne korporacje taksówkowe dysponują szeroką ofertą usług. Nie inaczej wygląda to w przypadku naszej firmy. Stawiamy na różnorodność i elastyczność, dzięki czemu możemy zaoferować pasażerom szereg usług dodatkowych. Sprawdzają się one przy specjalnych okazjach i ułatwiają organizację codziennych obowiązków.

Kursy taxi ze zwierzętami

W życiu każdego właściciela zwierząt domowych może przyjść moment, w którym trzeba będzie pilnie zawieźć pupila do weterynarza. Nie wszystkie zwierzęta dobrze się czują w środkach komunikacji publicznej, a pieszy spacer może okazać się zbyt czasochłonny. Jeśli nie posiadacie własnego samochodu, dobrym rozwiązaniem będzie zamówienie taksówki. Jeśli zwierzak będzie podróżował w specjalnym transporterze, klient nie ponosi dodatkowych kosztów. W innym wypadku dopłata wynosi 10 zł.

Zakupy z dowozem

Zakupy na telefon to usługa szczególnie doceniana przez naszych klientów. Jej niewątpliwą zaletą jest całodobowa dostępność. To świetne rozwiązanie w sytuacji, gdy na domowej imprezie zabraknie napojów i przekąsek. Za zrealizowanie zakupów na terenie Warszawy pobierana jest kwota składająca się z ceny widocznej na paragonie oraz jednorazowej opłaty w wysokości 35 zł.

Przesyłki kurierskie

W Eko Taxi można zamówić także usługę polegającą na przetransportowaniu paczki. Cena takiego kursu wynika ze wskazania licznika, chyba że osoba zlecająca transport życzy sobie, aby kierowca wysiadał z auta w celu dostarczenia bądź odebrania przesyłki. W takiej sytuacji za przewiezienie i przekazanie ważącej do 10 kg paczki pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości 5 zł.

Odprowadzenie samochodu

Jeśli z jakiegoś powodu nie możecie wrócić własnym samochodem, warto zadzwonić na naszą centralę i poprosić o odprowadzenie pojazdu we wskazane miejsce. Koszt usługi wynosi czterokrotną wartość kwoty wskazanej przez taksometr.

Monitorowany przewóz dzieci

W Eko Taxi można też zamówić przewóz osoby niepełnoletniej. Przy zgłoszeniu należy ustalić szczegóły trasy z dyspozytorem. Rodzic może także poprosić, aby kierowca odprowadził dziecko bezpośrednio do wnętrza budynku wskazanego w zamówieniu.

Co zawiera dokument legalizacji taksometru? Eko Taxi w Warszawie opowiada o szczegółach taryfowych i niezbędnym wyposażeniu każdej taksówki

Legalizacja taksometru jest wymogiem, bez którego urządzenie nie może zostać uruchomione w taksówkach poruszających się po ulicach Warszawy i innych polskich miast. Legalizacja polega na dokładnym sprawdzeniu urządzenia pod kątem spełnienia wymogów metrologicznych, które określa Główny Urząd Miar. Instytucja odpowiedzialna jest także za wystawienie odpowiedniego dokumentu legalizacyjnego. Za poruszanie się bez zalegalizowanego urządzenia grozi grzywna w wysokości nawet do 5 tys. zł!

Na odwrocie świadectwa legalizacyjnego można znaleźć informacje dotyczące zaprogramowanych na urządzeniu taryf. Powinny one również być widoczne na naklejce umieszczonej na szybach tylnych drzwi samochodu oraz w widocznym dla pasażera miejscu na desce rozdzielczej. Naklejka musi znajdować się po zewnętrznej stronie szyby, aby klienci mogli odczytać stawki zanim wsiądą do samochodu. Każdy pojazd świadczący usługi przejazdowe musi też posiadać naklejki w postaci emblematów bocznych z numerem ewidencyjnym auta i logiem miasta Warszawa, które znajdują na drzwiach po obu stronach auta. Kolejnym elementem niezbędnego wyposażenia zewnętrznego jest lampa taksówkowa (tzw. kogut).

Jeśli chodzi o wyposażenie wewnętrzne, każda taksówka powinna dysponować przynajmniej dwoma miejscami dla pasażerów i przestrzenią bagażową. Istotny jest także dokument o legalizacji taksometru i umieszczony w widocznym miejscu identyfikator kierowcy. Nie bez znaczenia jest również tabliczka informująca pasażerów o organie rozpatrującym ewentualne skargi i wnioski dotyczące przejazdów, konieczności wydania paragonu za przejazd oraz możliwości udostępnienia klientowi przepisów dotyczących przewozów.

Taksówkarz powinien dysponować także zaświadczeniami o dopuszczeniu samochodu do ruchu i aktualnym przeglądzie. Na wyposażeniu musi się także znaleźć apteczka pierwszej pomocy, trójkąt drogowy, koło zapasowe i gaśnica.

Taksometry ułatwiają codzienną pracę kierowców i stanowią gwarancję uczciwych cen za przejazd. Pamiętaj, aby reagować w sytuacji, gdy podczas kursu urządzenie nie funkcjonuje prawidłowo bądź jest całkowicie wyłączone. Zgodne z prawem są jedynie przejazdy, podczas których stawkę za kurs wyliczało w pełni sprawne urządzenie, a kierowca wystawił klientowi stosowny paragon za zrealizowaną usługę. Przyjemnej podróży!