Taxi w Warszawie to jedna z niezwykle popularnych form transportu, dzięki której możemy szybko i komfortowo dostać się w nawet najbardziej oddalone obszary stolicy. To przyjemna alternatywa dla czekania na rzadko pojawiający się autobus czy też podróżowania przepełnionym tramwajem. Dowiedz się, kto i w jakim celu najczęściej korzysta z taksówek w Warszawie!
Spis treści:
Historia warszawskich taksówek
Kiedy warto zamówić taxi w Warszawie?
Kto jest statystycznym pasażerem?
Na co zwracają uwagę klienci taxi?
O ofercie Eko Taxi Warszawa
Taxi bagażowe i busy na terenie Warszawy
Historia taksówek w Warszawie – od konnych dorożek do taniego taxi na telefon i aplikację mobilną
Początków taxi w Warszawie należy się doszukiwać w roku 1903, kiedy we współczesnej stolicy nadzwyczaj prężnie rozwijał się biznes związany z wynajmem konnych dorożek. Na niezwykle popularnym fachu bogacili się zarówno woźnice, jak i niewidzialna ręka rynku w postaci inwestorów. Najbardziej liczący się gracze mieli w swoich stajniach ponad 150 zdrowych, silnych koni oraz nawet 100 dorożek kursujących po ulicach Warszawy. Wspomniani przedsiębiorcy stale doskonalili jakość swoich usług transportowych, między innymi poprzez założenie Towarzystwa Eksploatacji Samochodów – to właśnie dzięki ich zaangażowaniu na ulice Warszawy w 1903 roku wjechały pierwsze dorożki automobilowe.
Pierwsze taksówki nie miały taksometrów, a przejazd taką dorożką wynosił 50 kopiejek za trasę przebiegającą w granicach miasta, które niewiele wykraczały wówczas poza fortyfikacje nazywane Okopami Lubomirskiego. Automobile nie stanowiły wówczas jednak najmniejszego nawet zagrożenia dla wspomnianego, płynnie rozwijającego się biznesu konnych dorożek.
Ekspansja automobili nastąpiła w roku 1908, kiedy to powstało jedno z pierwszych przedsiębiorstw taksówkowych braci Szyndlerów. Dysponowało ono aż 30 samochodami. Już dwa lata później pula powiększyła się o auta należące do braci Ładyńskich. W roku 1912 na ulicach Warszawy spotkać można było aż 80 samochodowych taksówek. Ich liczba w ciągu dwóch lat prawie dwukrotnie się powiększyła, w związku z czym konieczne było wydelegowanie odpowiednich postojów. Pierwsze zatoczki dla warszawskich taksówek powstały przy ulicy Karowej, przed hotelem Bristol oraz na rogu Alei Jerozolimskich i ulicy Nowy Świat.
Z ulic Warszawy taksówki zniknęły na czas pierwszej wojny światowej. Charakterystyczne mobile wróciły na drogi po roku 1921, nieustannie zwiększając swoją liczebność. Moment krytyczny osiągnęły w 1929 roku, kiedy w mieście spotkać można było aż 2447 samochodów. Ich popularność szybko zredukował kryzys. Ubogie społeczeństwo chętniej poruszało się tramwajami lub nawet pieszo, gdyż kwoty naliczane przez taksometry skutecznie zniechęcały do korzystania z automobilów. Popularnym obrazkiem międzywojennej Warszawy były taksówki puste, zaparkowane w długich rzędach, obojętnie mijane przez przechodniów. Kolejny konflikt zbrojny ponownie rozbił taksówkarskie przedsiębiorstwa. O wiele wydajniejsze okazały się rowerowe ryksze, które dodatkowo wyposażono w taksometry.
Po wojnie taksówki wróciły na ulice Warszawy, jednak miasto miało ogromne problemy z komunikacją. Z tego powodu zamówienie taxi uchodziło wówczas za niezwykle drogą, wręcz luksusową usługę. Kosztowne prywatne taksówki z czasem ustąpiły pojazdom z Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkarskiego (MPT) założonego w roku 1951. Pierwotnie w roli taxi wystąpiły radzieckie samochody marki Pobieda, aby z czasem ustąpić miejsca autom znanym dziś jako Warszawa.
Swoistą rewolucją w historii taksówek w Polsce i Warszawie było uruchomienie systemu zamawiania „radio-taxi”, który umożliwiał wezwanie taksówki przez telefon. Pani w centrali za pośrednictwem radia szukała kierowcy, który był najbliżej podanej przez klienta destynacji, a następnie zlecała mu odpowiedni kurs. Dziś lokalizowanie odpowiedniej taksówki odbywa się przy wykorzystaniu zautomatyzowanego systemu GPS, a samo telefonowanie po taxi powoli wypierane jest przez zamówienia składane za pośrednictwem mobilnych aplikacji.
Taxi w Warszawie – kiedy warto je zamówić?
Taxi w Warszawie pasażerowie zamawiają z najróżniejszych powodów. Często jest to po prostu remedium na zmęczenie, kiedy wracając po pełnym przeżyć wieczorze, zwyczajnie nie czujemy się na siłach, aby spacerować do domu pieszo czy też czekać na któryś ze środków miejskiej lokomocji. Warszawa jest największym w Polsce węzłem komunikacyjnym w zakresie ruchu samochodowego, kolejowego i lotniczego, dlatego po taksówkę bardzo często dzwonią także osoby potrzebujące pilnie dostać się w strategiczne punkty na mapie stolicy, jak lotnisko, dworzec kolejowy czy też przystanek autobusu.
Infrastruktura Warszawy oferuje niezliczone połączenia komunikacji miejskiej, dzięki której możliwe jest dotarcie do najdalszych zakamarków miasta. Po stolicy można poruszać się autobusami, tramwajami, metrem oraz przy pomocy Szybkiej Kolei Miejskiej. Jest to naziemna sieć kolei, która łączy ścisłe centrum Warszawy z jej peryferiami oraz sąsiednimi miasteczkami. Stanowi swoistą alternatywę dla autobusów i można ją uznać za dopełnienie pracy metra.
Choć w opcjach transportu miejskiego w Warszawie można wręcz przebierać, niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, w których to właśnie wezwanie taksówki stanowić będzie najwygodniejsze rozwiązanie. Według danych przedstawionych w raporcie Polskie Taksówki 2016, opracowanym przez jedną z wiodących aplikacji do zamawiania taxi, największa liczba respondentów (prawie 68 procent badanych) wybiera taksówkę podczas wieczornych wyjść. Mowa tu o premierach teatralnych, prywatkach, wypadach do kina czy też spotkaniach przy muzyce na żywo. Drugim najpopularniejszym powodem zamawiania taksówki są późne powroty do domu, kiedy samotny spacer może nie być najbezpieczniejszym pomysłem. Ponad połowa biorących udział w ankiecie osób zaznaczyła także trasy związane z węzłami komunikacyjnymi – dworcami, lotniskami i przystankami autobusowymi. Najmniej odpowiadających – 31,4 procent – jako powód zamawiania taxi wskazało niesprzyjające warunki atmosferyczne.
Zdarza się także, że taksówkę wzywamy, aby dostać się w miejsca, w które trudno dotrzeć komunikacją miejską. To także popularny środek transportu w sytuacji, gdy pasażer pochodzi z innego miasta i nie zna topografii Warszawy. Zyskuje wówczas gwarancję, że kierowca taxi zawiezie go dokładnie pod wskazany adres – bez ryzyka opóźnienia czy zagubienia się w obcym mieście. Jest to także wygodne rozwiązanie w przypadku, gdy mamy przy sobie ciężkie, nieporęczne bagaże, z którymi niewygodnie byłoby się poruszać po terenie stolicy. Właśnie dlatego w samochodach z kogutem bardzo często można spotkać turystów – zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
Kto jest statystycznym pasażerem taniego taxi w Warszawie?
Tanie taxi w Warszawie to rozwiązanie, po które sięga coraz więcej grup docelowych. Niegdyś przejazd popularną „taryfą” kojarzył się wyłącznie z podróżami biznesowymi, eleganckim wyjściem na uroczyste premiery organizowane w licznych placówkach kulturalnych czy też wyprawą na lotnisko. W latach 50. XX wieku zdarzało się, że kierowca, wioząc kogoś na Saską Kępę, potrafił się zatrzymać i zapytać, kto jeszcze preferuje ten sam kierunek podróży. A następnie czekał do momentu, gdy w samochodzie zebrał się komplet pasażerów. Za przejazd tak czy owak kasował niezmiennie.
Dziś wezwanie taniego taxi w Warszawie nie musi wiązać się ze specjalną okazją. Dostępność tego środka transportu, szybki czas realizacji zleceń oraz niezwykle konkurencyjne stawki sprawiają, że taksówki stają się prawdziwie opłacalną alternatywą dla wszelkich innych środków transportu. Szczególnie sprawdzają się w momencie, gdy potrzebujemy gwarancji, że zdążymy dostać się w wyznaczone miejsce na zaplanowaną wcześniej godzinę, unikając spóźnień i związanego z nimi, ogromnego stresu.
Odpowiedź na pytanie dotyczące tego, jakie grupy osób najczęściej zamawiają taxi, znaleźć możemy we wspomnianym już raporcie Polskie Taksówki 2016. Dane zebrane w zestawieniu wskazują, że statystycznie taryfę częściej wzywają mężczyźni (78,7 procent badanych), a wiek pasażerów oscyluje zazwyczaj w granicach 25-30 oraz 31-40 lat. Udział procentowy tych grup wiekowych wśród respondentów wynosił kolejno 40,7 oraz 33,8 procent. Najmniejszy odsetek pasażerów (1,9 procent) stanowią osoby po 50 roku życia.
Lwia część pasażerów taksówek w Warszawie (oraz na terenie całego kraju) to osoby posiadające wyższe wykształcenie. Stanowią one bowiem aż 78,7 procent wszystkich ankietowanych biorących udział w badaniach. Raport uwzględnił także średnie zarobki pasażerów taksówek. Z zaprezentowanych danych wynika, że brak tu dominującej grupy majątkowej – najwięcej respondentów – 25,6 procent – odmówiło odpowiedzi na zadane pytanie. Na drugim i trzecim miejscu usytuowały się grupy zarabiające powyżej 5 tysięcy złotych (24,6 procent ankietowanych) oraz osoby, których wypłaty kształtują się na poziomie od 3 do 5 tysięcy złotych (19,9 procent respondentów).
Czy jedyne co się liczy, to ceny? Sprawdź, na co zwracają uwagę pasażerowie taxi w Warszawie!
Ceny taxi w Warszawie to nie jedyne kryterium, jakim kierują się pasażerowie przy zamawianiu taryfy. Choć według raportu Polskie Taksówki 2016 cena za przejazd plasowała się najwyżej pośród czynników istotnych dla odbycia komfortowego przejazdu taksówkarskiego – wskazało ją aż 85,4 procent badanych – to warto zwrócić uwagę także na pozostałe aspekty. Przy czym należy pamiętać, że każdy respondent mógł zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Pasażerowie zaraz po cenie za planowany przejazd biorą pod uwagę dostępność wybranej taksówki. Na ten czynnik wskazało bowiem aż 79,4 procent badanych. Nic zresztą dziwnego – kiedy dzwonimy po auto mające błyskawicznie zawieźć nas we wskazane miejsce, długi czas oczekiwania na zrealizowanie zlecenia może skutecznie zniechęcić do kontaktu z wybranym przewoźnikiem przy następnej okazji.
Dla niemal połowy podróżnych bardzo istotnym aspektem jazdy taksówką jest jakość zastanej w samochodzie obsługi. Co to właściwie oznacza? Chodzi oczywiście o indywidualną ocenę pracy kierowcy taksówki. Klientom zależy na tym, aby taksówkarz był dla nich uprzejmy, zachowywał się profesjonalnie i dostarczył ich na miejsce najkrótszą możliwą drogą. Wrażenia popsuć może także kierowca nieznający topografii miasta, po którym się porusza. Trudno chyba o mniej komfortową sytuację niż taka, kiedy pasażer wsiadający w centrum Warszawy prosi o kurs na – dajmy na to – Nowodwory, a kierowca odwraca się ku niemu z niepewnym uśmiechem, prosząc o wskazówki dojazdu. Wybierając przewoźnika, chcemy być pewni, że trafimy na osobę, która ma doskonale opanowane zasady ruchu drogowego, za kółkiem porusza się pewnie i swobodnie, a nasze zlecenie realizuje z najwyższą możliwą starannością i w odpowiednim czasie.
38,9 procent respondentów wśród czynników mających dla nich największe znaczenie przy zamawianiu taksówki wybrało również standard samochodu. Oznacza to, że klienci nie przepadają za podróżowaniem niewygodnymi, pozbawionymi klimatyzacji autami. Szczególnie, jeśli kurs realizowany jest w upalną pogodę, a pasażer spieszy się na ważne spotkanie biznesowe czy też ma na sobie wyjściowe ubranie do opery czy teatru. Wnętrze taksówki powinno być czyste i zadbane. Nie bez znaczenia pozostaje także panujący w niej zapach.
Jedynie 12,2 procent ankietowanych jako najistotniejszy czynnik przy wzywaniu taxi wskazało posiadanie przez kierowcę stosownych uprawnień i licencji, 7,1 procent kierowało się przyzwyczajeniem do ulubionej korporacji, a jedynie 3,8 procent badanych za najważniejsze uznało opinie rodziny i znajomych. Oznacza to, że zdanie na temat rynku taksówkarskiego wolimy wyrabiać sobie na podstawie osobistych doświadczeń, a atrakcyjna cena oraz możliwość natychmiastowej realizacji zlecenia są dla nas istotniejsze niż sentyment do wybranego przewoźnika.
Powyższe wnioski doskonale wpisują się w warszawski rynek taksówkarski, gdzie niezliczone korporacje przyciągają klienta niezwykle atrakcyjnymi ofertami cenowymi, przy okazji zapewniając także szereg dodatkowych opcji. Która firma zasługuje na specjalne wyróżnienie?
Eko Taxi Warszawa, czyli kilka słów o samochodach z zieloną koniczynką
Eko Taxi to ogólnopolska sieć taksówek, która poza Warszawą ma filie w pozostałych największych miastach kraju. Mowa tu o Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, i Lublinie. Samochody z charakterystyczną zieloną koniczynką to gwarancja najwyższej jakości obsługi i niezwykle atrakcyjnych cen!
Według raportu Polskie Taksówki 2016 średnia cena za kurs taxi w Warszawie wynosi 32,45 złotych. To znacznie wyższa opłata niż w przypadku poruszania się po miastach takich jak Kalisz (15,33 zł) czy Rzeszów (22,29 zł), jednak – co zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że mówimy o stolicy, opłata ta nie jest najdroższą średnią w Polsce! Bardziej kosztowne kursy odbywają się w Trójmieście (33,23 zł) czy też najdroższych w zestawieniu Katowicach, gdzie średnia opłata za przejazd taxi wynosi aż 33,66 złotych.
Eko Taxi stanowi odpowiedź na problem kosztownych przejazdów po ulicach Warszawy. Firma oferuje bowiem jedną z najatrakcyjniejszych propozycji cenowych na terenie całej stolicy!
Opłata początkowa, tzw. „za trzaśnięcie drzwiami” wynosi tu bowiem jedynie 8 złotych. Do tej kwoty następnie doliczane są stawki za każdy przejechany kilometr, które prezentują się następująco:
- jedynie 1,60 zł za przejazd w dzień powszedni od 6:00 do 2:00 (I strefa),
- 2,40 zł za przejazd w dzień powszedni od 22:00 do 6:00 oraz w niedziele i święta (I strefa),
- 3,20 zł za przejazd w dzień powszedni od 6:00 do 22:00 (II strefa),
- 4,80 zł za przejazd w dzień powszedni od 22:00 do 6:00 oraz w niedziele i święta (II strefa).
Atrakcyjne kwoty za przejazd sprawiają, że po tanie taxi z zieloną koniczynką sięgnąć mogą zarówno studenci, jak i klienci biznesowi. Wzywając samochód Eko Taxi, zyskujemy pewność, że kwota na taksometrze nie przysporzy nas o nieprzyjemny ucisk w żołądku. Dodajmy do tego również profesjonalną obsługę, szeroki pakiet opcji dodatkowych i różnorodne formy płatności, aby ostatecznie upewnić się, ze mamy do czynienia z firmą, do której warto wracać!
Potrzebujesz taxi bagażowego lub busa na terenie Warszawy? Doskonale trafiłeś! Sprawdź pozostałe usługi Eko Taxi
Poza standardowymi samochodami w ofercie Eko Taxi Warszawa na specjalne życzenie klienta znajdziemy także busy oraz transport bagażowy. Możliwość wynajęcia busa to nieoceniona pomoc w przypadku, jeśli akurat chcemy grupowo dostać się na imprezę integracyjną, potrzebujemy przewieźć gości weselnych czy też odebrać dzieci ze szkolnej wycieczki.
Przydatną opcją jest także możliwość wezwania taxi bagażowego. Mowa tu o pojemnych samochodach, dzięki którym klient może szybko i komfortowo przewieźć bagaże o znaczących gabarytach. Taksówki bagażowe szczególnie sprawdzają się w przypadku dużych zakupów czy nawet przeprowadzek, gwarantując klientowi bezpieczny przewóz zleconych pakunków. Podstawienie samochodu bagażowego z logiem Eko Taxi to koszt rzędu 35 złotych. Taksówki tego typu kursują według następujących opłat:
- 2 zł/km – I taryfa,
- 3zł/km – II taryfa,
- 4 zł/km – III taryfa,
- 6 zł/km – IV taryfa.