Zasady savoir-vivre w taksówce. Czego nie lubią kierowcy w Warszawie i innych miastach?

Savoir-vivre to inaczej zasady dobrego wychowania, które obowiązują również w warszawskich taksówkach. Opisują one, jak należy się zachowywać w określonych sytuacjach, czego nie wypada mówić lub robić w relacjach z nieznajomymi lub podczas formalnych spotkań. Dziś nie obowiązuje nas tak sztywna etykieta jak kiedyś, jednak najważniejsze zasady należy znać. Przydadzą się również podczas kursu taxi.

Spis treści:
Zostawianie napiwku
Kto pierwszy mówi „dzień dobry”?
Spożywanie posiłków w podróży
O co nie należy prosić kierowcy?

Zasady savoir-vivre a napiwek za przejazd taksówką w Warszawie i nie tylko

Uwzględnione w zasadach savoir-vivre dawanie napiwków za przejazd taksówką w Warszawie i innych polskich miastach ma długą tradycję. Przyjęło się, aby w ramach symbolicznego podziękowania zostawiać kierowcy 10% od finalnej ceny kursu. Wyższą kwotą można nagrodzić taksówkarza, który spełnił dodatkowo jakąś prośbę, np. pomógł załadować ciężkie walizki do bagażnika. Napiwek zawsze zostawia się w gotówce. Jeżeli akurat nie macie tylu drobnych, możecie poprosić o zaokrąglenie kwoty np. do pełnych 20 zł. Chodzi przecież o gest.

Kto pierwszy powinien się przywitać?

Otwierając drzwi auta, większość naszych klientów automatycznie wypowiada kurtuazyjne „dzień dobry” lub „dobry wieczór”. Jest to forma powitania zgodna z zasadami savoir-vivre, jednocześnie w ten sposób nawiązuje się kontakt z drugą osobą. Warto pamiętać o tym, że bez względu na wiek, płeć i pochodzenie to właśnie pasażer jako pierwszy powinien przywitać się z taksówkarzem. Określają to jasno zasady dobrego wychowania: ten, kto wchodzi do samochodu, powinien zainicjować konwersację – w tym wypadku powiedzieć „dzień dobry”. Taxi to miejsce pracy kierowcy, który jest tam gospodarzem, Wy natomiast jesteście jego gośćmi.

Trzaskanie drzwiami

Przy okazji wsiadania do samochodu warto zwrócić uwagę na coś jeszcze. Trzaskanie drzwiami w żadnej sytuacji nie jest na miejscu. Odbierane jest jako nieeleganckie, świadczy też o braku poszanowania dla czyjejś własności. Osoba za kierownicą może także pomyśleć, że w ten sposób ją ponaglacie. Każdy z naszych kierowców stara się zrealizować kurs jak najszybciej, ale zachowując przy tym zasady bezpieczeństwa i przestrzegając przepisów drogowych. Jeżeli wyjątkowo wam się spieszy, poinformujcie o tym siedzącą za kółkiem osobę, ale nie namawiajcie jej, żeby przyspieszyła tam, gdzie nie może.

Czy zgodnie z zasadami savoir-vivre wypada jeść lub pić podczas jazdy warszawską taksówką?

Wydaje się, że odpowiedź jest oczywista. Na wszelki wypadek jednak przypominamy, że podczas podróży taksówką w Warszawie i innych miastach nie należy spożywać posiłków, nawet jeżeli jest to coś tak małego jak kanapka czy owoc. Zasady savoir-vivre nie przewidują możliwości jedzenia w sytuacji, gdy druga osoba tego nie czyni (lub sobie tego nie życzy). Niektóre potrawy czy przekąski wydzielają zapachy, które mogą przeszkadzać kierowcy (np. kebaby, burgery, dania kuchni chińskiej). Ten również może obawiać się, że w czasie konsumpcji, zabrudzicie tapicerkę. A koszt jej wyczyszczenia do niskich nie należy.

Napoje w trasie

Co do zasady, również nie są mile widziane. W Eko Taxi przyzwyczailiśmy się jednak do tego, że nasi pasażerowie często wnoszą ze sobą butelkę wody, czy kawę lub herbatę w papierowym kubku. Kierowca nie zwróci wam uwagi, jeżeli zaopatrzycie się wcześniej w wieczko zapobiegające rozlaniu się płynu. Stanowczo zabronione jest natomiast picie alkoholu.

Wyjątki

Przyjęło się natomiast, że powyższe zasady nie dotyczą słodyczy – cukierków lub niewielkich batoników. To, czy poczęstujecie nimi taksówkarza, zależy już wyłącznie od was: kierowca zapewne odmówi, ale sama propozycja będzie na pewno miłym gestem.
Tego typu reguły są związane nie tylko z zasadami dobrego wychowania, ale również z potrzebą zachowania czystości – opuszczając auto, należy zostawić je w takim samym stanie, w jakim się je zastało. Za poplamienie tapicerki może zostać doliczona opłata za sprzątanie.

Zasady savoir-vivre’u a codzienna praca taksówkarza w Warszawie. O co nie należy prosić kierowcy?

Podstawowym obowiązkiem kierowcy Eko Taxi w Warszawie i innych miastach jest przewiezienie pasażera bezpiecznie z jednego miejsca w drugie. W naszej korporacji poza standardowym przewozem osób świadczymy dodatkowo inne usługi, m.in. zrobimy za was zakupy czy dostarczymy przesyłkę pod wskazany adres. Nie jest to kwestia savoir-vivre’u, ale wewnętrznej polityki firmy, bo satysfakcja klientów jest dla nas najważniejsza. Staramy się być otwarci na potrzeby pasażerów, poważnie traktując ich życzenia indywidualnie. Oznacza to również, że musimy być do tego odpowiednio przygotowani. W przypadku takich właśnie niestandardowych przejazdów zamówienie najlepiej złożyć telefonicznie – dyspozytor oceni, czy określony kurs da się zrealizować, wyśle odpowiedni samochód i poinformuje o ewentualnych dodatkowych kosztach. W przeciwnym razie przybyły na miejsce kierowca może odmówić realizacji przejazdu.

Bagaże

Jeżeli chcecie zabrać ze sobą więcej walizek niż wynosi pojemność standardowego bagażnika osobówki, warto to zgłosić przy zamawianiu kursu. W takim wypadku najlepiej sprawdzają się nasze samochody typu kombi lub busy. Wybieracie się w podróż ze sprzętem sportowym lub narciarskim? A może potrzebujesz ekspresowo przewieźć parę pudeł w granicach Warszawy? Pomożemy! Wystarczy niewielka dopłata i sprawa załatwiona.

Zwierzęta mile widziane

Psy, koty, króliki czy jaszczurki – niemal każde zwierzę może liczyć na przejażdżkę z Eko Taxi. Jeśli wasz pupil jest niewielki, pamiętajcie o umieszczeniu go w specjalnym transporterze. Nie dość, że będzie się on czuł bardziej komfortowo, to jeszcze nie pobierzemy od was dodatkowej wypłaty. W przypadku, gdy wasz zwierzak nie jest przyzwyczajony do jazdy samochodem, warto wcześniej poradzić się weterynarza w kwestii podania leków, które zwiększą jego komfort podróży.

Podróż z grupą znajomych

Wybieracie się większym gronem na imprezę i chcecie razem dotrzeć na miejsce? Najlepiej zamówić wieloosobowy minibus Eko Taxi. Będąc w komplecie, możecie poczuć się swobodnie, przemieszczając się z jednej imprezy na drugą. Ale przejazd taxi to nie wycieczka szkolna – zmienianie miejsc, rzucanie przedmiotów czy wychylanie się za okno w trakcie jazdy zagrażają bezpieczeństwu i mogą zmusić kierowcę do nieprzyjemnej interwencji.

Pogawędka w trakcie jazdy

Uprzejmość to podstawowa zasada savoir-vivre’u. Nasi kierowcy używają odpowiednich form grzecznościowych i starają się podtrzymywać miłą atmosferę w trakcie jazdy. Zawód kierowcy wiąże się z kontaktem z ludźmi, niedopuszczalne jest więc, aby przewoźnik był mrukliwy lub słownie wyładowywał stres związany z gorszym dniem w pracy. W naszych samochodach możecie liczyć na miłą pogawędkę. Jeśli jednak nie macie ochoty na rozmowę, wystarczy ją uciąć po wymianie paru kurtuazyjnych zdań.